Algemene voorwaarden
Leveringen en diensten geschieden volgens deze Algemene
Voorwaarden.
Artikel 1 Definities
1. In
deze algemene voorwaarden worden de volgende termen in de
navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is
aangegeven.
Opdrachtnemer:
Robuust Montage, Stieltjeskanaal 78, 7756 PG Stieltjeskanaal
(Coevorden).
Opdrachtgever: De
persoon of instantie die het werk op basis van een overeenkomst door de
opdrachtnemer laat uitvoeren.
Artikel 2 Algemeen
1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen,
offertes, werkzaamheden, opdrachten en overeenkomsten tussen
opdrachtnemer en opdrachtgevers, respectievelijk hun rechtsopvolgers.
Standaardvoorwaarden van de opdrachtgever gelden uitsluitend wanneer
deze door opdrachtnemer zijn aanvaard, met schriftelijke bevestiging.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
opdrachten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen
te worden betrokken.
3. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden
nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen
van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en
opdrachtgever zullen als dan in overleg treden om nieuwe bepalingen ter
vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen,
waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de
oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
Artikel 3 Offertes
1. Offertes van opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door
de opdrachtgever is verstrekt. De opdrachtgever staat ervoor in dat hij
naar beste weten alle essentiële informatie voor opzet, uitvoering en
afronding van de opdracht heeft verstrekt.
2. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend. De
offertes zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven.
Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding
hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden
bevestigd, tenzij anders aangegeven.
3. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW en andere
heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de
opdracht te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten,
tenzij anders aangegeven.
4. Indien de aanvaarding op ondergeschikte punten afwijkt van het in de
offerte opgenomen aanbod is opdrachtnemer daaraan niet gebonden, tenzij
opdrachtnemer anders aangeeft.
5. Een samengestelde prijsopgave verplicht
opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht
tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. In dat geval
worden nieuwe prijsafspraken gemaakt.
6. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
Artikel 4 Ter beschikking stelling van informatie en medewerking
De opdrachtgever verstrekt opdrachtnemer tijdig alle documenten,
informatie en contacten die nodig zijn voor een
goede
uitvoering van de opdracht en draagt er zorg voor dat de opdrachtnemer
goede toegang heeft tot het te bebouwen perceel.
Artikel 5 Uitvoering van de opdracht en het betrekken van derden
daarbij
1. Opdrachtnemer voert de werkzaamheden in het kader van de opdracht uit
naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen.
2. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat op de overeengekomen
bouwdatum het te bebouwen perceel vlak, waterpas, vrij van obstakels en
goed bereikbaar is, tenzij anders is overeengekomen. Ook dient er een
stabiele ondergrond dan wel fundering aanwezig te zijn, waarop direct
kan worden gebouwd, tenzij het aanbrengen hiervan deel uitmaakt van het
te verrichten werk.
3. Extra werk dat voortkomt uit niet correct opleveren conform punt 2 zal als
meerwerk worden aangerekend. Indien tengevolge van een niet correcte
bouwplaats op de overeengekomen datum niet kan worden gebouwd, zal een
bedrag gelijk aan 4 uur werkloon aan inkomstenderving in rekening worden
gebracht, alsmede reiskosten à € 0,45 per km.
4. Voor zover een goede uitvoering van de opdracht dit vereist, heeft
opdrachtnemer het recht (delen van) het werk door derden te laten
uitvoeren. Opdrachtnemer zal dit in overleg met de opdrachtgever doen.
Opdrachtnemer verplicht zich tot maximale inspanning opdat de
overeengekomen verplichtingen en kwaliteit wordt behaald.
5. De opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de
werkzaamheden, die door derden worden verricht voor zover deze zelf een
overeenkomst met opdrachtgever is aangegaan.
6. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,
doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte
onjuiste en / of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of
onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
7. Indien is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden
uitgevoerd kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot
een volgende fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de
resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft
goedgekeurd.
8. Indien door opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingeschakelde derden
in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie
van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt
opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in
redelijkheid gewenste faciliteiten.
Artikel 6 Wijziging van de opdracht, meerwerk
1. De opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de
opdracht kan worden beïnvloed, indien partijen tussentijds besluiten
tot wijziging van aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de
daaruit voortkomende werkzaamheden.
Indien door toedoen van opdrachtgever tussentijds wijzigingen ontstaan
in de opdrachtuitvoering, zal de opdrachtnemer in overleg met de
opdrachtgever de noodzakelijke aanpassingen aanbrengen. Indien dit leidt
tot meerwerk, zal dit als een aanvullende opdracht aan de opdrachtgever
in rekening worden gebracht. De opdrachtnemer is gerechtigd om de extra
kosten voor wijziging van de opdracht aan de opdrachtgever in rekening
te brengen.
2. In afwijking van lid 1 zal opdrachtnemer geen meerkosten in rekening
kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling van de opdracht het
gevolg is van omstandigheden die aan opdrachtnemer kunnen worden
toegerekend.
Artikel 7 Contractsduur; uitvoeringstermijn
1. De opdracht tussen opdrachtnemer en een opdrachtgever wordt
aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de opdracht
anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders
overeenkomen.
2. Is binnen de looptijd van de opdracht voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale
termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de
opdrachtgever opdrachtnemer dus schriftelijk in gebreke te stellen.
Artikel 8 Tarieven
1. Indien partijen niet schriftelijk anders zijn overeengekomen, wordt
het tarief van de opdrachtnemer vastgesteld aan de hand van een M²
prijs op basis van het grondoppervlak van het bouwwerk.
2. In het tarief van opdrachtnemer is inbegrepen de kosten van secretariële
werkzaamheden en telefoonkosten. Reistijd wordt voor 50% van het
uurtarief doorberekend. Reis- en verblijfkosten worden gedeclareerd
conform afspraken in de offerte. Voor alle offertes geldt dat alleen de
werkelijk bestede tijd in rekening wordt gebracht en dat bij dreigende
overschrijding van meer dan 5% van het geoffreerde bedrag declaratie
plaatsvindt na overleg met opdrachtgever.
3. Bij een montage op een van de Waddeneilanden worden de kosten voor de
overtocht, als wel de uren die hiervoor door opdrachtnemer worden
gemaakt, bij de opdrachtgever in rekening gebracht.
4. Bedragen zijn exclusief BTW.
5. Opdrachtnemer heeft het recht om -zonder voorafgaande schriftelijke
mededeling- per 1 januari van ieder kalenderjaar het in de offerte
overeengekomen tarief te verhogen met maximaal het door het CBS
verstrekte percentage van de inflatie in het voorgaande jaar.
6. Opdrachtnemer is in geval van prijsstijging, buiten de inflatie,
gerechtigd de prijzen te verhogen. De opdrachtgever is gerechtigd de
opdracht te ontbinden indien de verhoging jaarlijks meer dan 10%
bedraagt. Opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de
verhoging van het tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de
wet.
7. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van
het tarief op grond van lid 6 schriftelijk kenbaar maken. Opdrachtnemer
zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan,
vermelden.
8. Indien opdrachtgever de door opdrachtnemer kenbaar gemaakte verhoging
van het tarief niet wenst te aanvaarden, is opdrachtgever gerechtigd
binnen twee weken na de bedoelde kennisgeving de opdracht schriftelijk
op te zeggen, dan wel de opdracht te annuleren tegen de in de
kennisgeving van opdrachtnemer genoemde datum waarop de
tariefsaanpassing in werking zou treden.
Artikel 9 Betalingsvoorwaarden
1. Betaling dient te geschieden binnen twee weken na de factuurdatum,
tenzij door de opdrachtgever en opdrachtnemer anders is overeengekomen.
Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de
betalingsverplichting niet op.
2. Na de vervaldatum is de opdrachtgever in gebreke en heeft
opdrachtnemer het recht de wettelijke rente te berekenen. De rente over
het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat
opdrachtgever in gebreke is tot het moment van voldoening van het
volledige bedrag, waarbij een gedeelte van de maand wordt beschouwd als
de gehele maand. De opdrachtnemer kan de kosten van een herinnering,
aanmaning en sommatie wegens het verzuim van de opdrachtgever in
rekening brengen. Deze kosten bedragen elke keer € 100,00 die ten
laste van opdrachtgever komen, en betreffen de dekking van de
administratieve gevolgen voor de opdrachtnemer.
3. Indien de betaling langer dan 1 maand achterwege blijft, kan de
opdrachtnemer de uitvoering van de opdracht opschorten totdat betaling
is geschiedt.
4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van
betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van opdrachtnemer op
de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
5. Opdrachtnemer heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen
te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten,
vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in
mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Opdrachtnemer kan, zonder
daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien
de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst.
Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien
daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten
worden voldaan.
6. Bij het niet nakomen van de verplichtingen door de opdrachtgever,
komen alle ter invordering gemaakte kosten ten laste van de
opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als de buitenrechtelijke.
Artikel 10 Afsluiting opdracht
1. De opdracht is in financiële zin afgesloten indien de afrekening
door opdrachtgever is goedgekeurd. De opdrachtgever dient binnen een
termijn van 30 dagen na factuurdatum hierover te berichten. Indien
opdrachtgever niet binnen deze termijn reageert, wordt de afrekening
geacht goedgekeurd te zijn.
2. Alle aan opdrachtgever geleverde zaken blijven eigendom van
opdrachtnemer, totdat deze door opdrachtgever zijn betaald.
Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door opdrachtnemer geleverde zaken, daaronder eventueel mede
begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software,
(elektronische) bestanden, enz., blijven eigendom van opdrachtnemer
totdat de opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met
opdrachtnemer gesloten opdrachten is nagekomen.
2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud
vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde
zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is
opdrachtgever verplicht opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs
verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
4. De opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud
geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand,
ontploffing, en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze
verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.
5. Door opdrachtnemer geleverde zaken, die krachtens het onder 1. van
dit artikel bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts
in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en
nimmer als betaalmiddel worden gebruikt.
6. Voor het geval dat opdrachtnemer zijn in dit artikel aangeduide
eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu
onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan opdrachtnemer of
door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de
eigendommen van opdrachtnemer zich bevinden en die zaken mede terug te
nemen.
Artikel 12 Onderzoek, reclames en klachten
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever
binnen twee weken na factuurdatum, doch uiterlijk binnen drie weken na
voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden
gemeld aan opdrachtnemer. De ingebrekestelling dient een zo
gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten,
zodat opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren. Klachten
voortvloeiend uit de werking van het product, het hout of anderzijds
materiaal, dan wel als gevolg van een niet waterpas fundament zullen als
niet gegrond worden verklaart, en zijn dan ook geen rede voor
reclamatie.
2. Indien een klacht gegrond is, zal opdrachtnemer de werkzaamheden
alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit reeds voor de
opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de
opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet
meer mogelijk of zinvol is, zal opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn
binnen de grenzen van artikel 16.
Artikel 13 Opzegging
1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde eenzijdig beëindigen.
2. Voortijdige beëindiging dient gemotiveerd en schriftelijk bevestigt
te worden
3. Bij voortijdige beëindiging door opdrachtgever heeft opdrachtnemer
recht op compensatie van het geoffreerde werk, waarbij de tot dan toe
gemiddelde maandelijkse declaratie het uitgangsbedrag is. De voorlopige
resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen onder
voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan opdrachtgever.
4. Bij voortijdige beëindiging door opdrachtgever zal opdrachtnemer
desgevraagd en in overleg met opdrachtgever zorg dragen voor overdracht
van nog te verrichten werkzaamheden aan derden.
5. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor opdrachtnemer extra
kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening
gebracht.
Artikel 14 Opschorting en ontbinding
1. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te
schorten of de opdracht te ontbinden, indien:
- Opdrachtgever de verplichtingen uit de opdracht niet of niet volledig
nakomt.
- Na het sluiten van de opdracht opdrachtnemer ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te
vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal
nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming
haar rechtvaardigt.
- opdrachtgever bij het sluiten van de opdracht verzocht is zekerheid te
stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de opdracht en
deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
2. Voorts is opdrachtnemer bevoegd de opdracht te (doen) ontbinden
indien zich omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat nakoming
van de opdracht onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en
billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich
anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat
ongewijzigde instandhouding van de opdracht in redelijkheid niet mag
worden verwacht.
3. Indien de opdracht wordt ontbonden zijn de vorderingen van
opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien
opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij
zijn aanspraken uit de wet en opdracht.
4. Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 15 Teruggave ter beschikking gestelde zaken
1. Indien opdrachtnemer aan opdrachtgever bij de uitvoering van de
opdracht zaken ter beschikking heeft gesteld is opdrachtgever gehouden
het geleverde op diens schriftelijke verzoek binnen 14 dagen in
oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren.
Indien de opdrachtgever deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit
voortvloeiende kosten voor zijn rekening.
2. Indien opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende
aanmaning, alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde
verplichting, heeft opdrachtnemer het recht de daaruit voortvloeiende
schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging, op opdrachtgever
te verhalen.
Artikel 16 Aansprakelijkheid
1. Voor elke door opdrachtnemer aanvaarde opdracht geldt dat sprake is
van een inspanningverplichting. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk
gesteld worden voor niet behaalde resultaten. Opdrachtnemer is
uitsluitend aansprakelijk voor tekortkomingen in de uitvoering van de
opdracht die het gevolg zijn van onzorgvuldigheid en ondeskundigheid bij
het uitbrengen van adviezen en het uitvoeren van opdrachten.
2. Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade, dan is die
aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het declaratiebedrag.
Aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag van
de door de assuradeur van opdrachtnemer in het voorkomende geval te
verstrekken uitkering.
3. In afwijking van hetgeen onder 2. van dit artikel is bepaald, wordt
bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de
aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden
verschuldigde honorarium gedeelte.
4. In geen geval kan aanspraak worden gedaan op vergoeding van schade
veroorzaakt door derving van inkomsten van opdrachtgever (op enigerlei
wijze dan ook ontstaan) of op indirecte schade en gevolgschade.
5. Opdrachtgever kan beroep doen op een tekortkoming in de uitvoering
van de opdracht indien deze binnen drie maanden na afronding van de
opdracht door opdrachtgever schriftelijk is kenbaar gemaakt.
Artikel 17 Risico-overgang
1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van
de opdracht zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze
aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee
in de macht van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te
wijzen derden worden gebracht.
Artikel 18 Overmacht
1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting,
indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die
niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een
rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening
komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast
hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van
buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop opdrachtnemer
geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat
is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van
opdrachtnemer, ziekte en/of arbeidsongeschiktheid daaronder begrepen.
3. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen,
indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt
nadat opdrachtnemer zijn verplichtingen had moeten nakomen.
4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de opdracht opschorten. Indien deze periode langer
duurt dan twee maanden is ieder van de partijen gerechtigd de opdracht
te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de
andere partij.
5. Voor zover opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht
inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de opdracht is nagekomen
of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te
komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is opdrachtnemer gerechtigd
om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte apart te
declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als
ware het een afzonderlijke opdracht.
Artikel 19 Toepasselijk recht
Op elke opdracht tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands
recht van toepassing; ook indien opdrachtgever woonachtig of gevestigd
is in het buitenland.
Artikel 20 Wijzigingen
1. Van toepassing is steeds de versie van de algemene voorwaarden
zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de opdracht, c.q.
de laatst geplaatste versie.
2. Op verzoek zullen deze algemene voorwaarden worden
toegezonden.
Vastgesteld
te Silvolde, augustus 2013.
Kamer
van Koophandel, Hoofddorp nr. 58551611 |